Hologrammos fényezés? Mit tegyek? Minden amit a "hologramról" tudni kell!
A polírozással foglalkozók rémálma...a mumus...ez nem más mint a polírozás során keletkező "hologram", amitől olyan sokan félnek, a polírozáskor. Rossz dolog, vagy sem? Javtható? Hogyan? Ezekre a kérdésekre fogom megadni a választ a következő néhány sorban. Ha érdekel, miért és hogyan alakul ki a hologram, és mit kell tenned, ha szeretnéd eltüntetni, akkor maradj egy pár percre, lehet fogok neked új dolgokat mondani.
Nos, kedves olvasó, ha ezt a cikket olvasod, vagy políroztál már, vagy szeretnél belevágni, de már te is hallottál a csúf-gonosz hologramról ugye? Még az elején le kell szögeznem, hogy kezdőként én sem úsztam meg, hogy ne találkozzak ezzel a "problémával", és bizony energiát, időt kellett bele fektetni, hogy megtanuljam kezelni a hologram jelenlétét a munkám során, és azt is el kellett sajátítanom, hogy hogyan tudom elkerülni. Senki nem volt aki megmutassa, mit is kell tennem pontosan, sokat olvastam, videókat néztem, és az abban lévő információkból próbáltam magam fejleszteni.
Had meséljek el nektek egy rövid sztorit. Évekkel ezelőtt mikor megfoglamazódott bennem, hogy autó kozmetikával szeretnék foglalkozni, éreztem hogy ez lesz a nekem való. Megvettem életem első polírozógépét, ami egy piacos "no name" forgós gép volt. Vettem a közeli festékboltba pár pasztát, és pár korongot, és elkezdtem. Mivel akor még nem volt "rá állva" a szemem arra, hogy mi is történik polírozáskor, nem volt puccos "fancy" műhelyem, mindenféle spéci lámpával, így mondhatni vakon dolgoztam. Egy kedves ismerős fekete színű autóját vállaltam el, miután a család összes autóján gyakoroltam. Az ismerősnek az autóján dolgoztam, szerény műhelyemben, majd a munka végén kivittem a napra, és majdnem elájultam, attól amit láttam. No persze, nem azért mert annyira jól sikerült, totál "hologrammos" volt a fényezés. Pedig mindent úgy csináltam, ahogy a festékboltos néni mondta, még sem lett jó...közel sem....
Eluralkodott rajtam a pánik, és gondolkodni kezdtem, hol és mit rontottam el. Majd végül meg is született a megoldás. Addig nem adtam vissza az autót, amíg az nem volt pöpec. Viszont ne rohanjunk előre, a cikk végén megtudod mi volt a megoldás...:)
Azóta eltelt jónéhány év, megfordult a kezeim alatt jó pár autógyártó márka valamely típusa, és manapság teljesen másképp állok a hologramhoz, mint annak idején.
Meg kell érteni néhány dolgot a hologrammal kapcsolatban, és akkor nem lesz ok félni tőle. Vegyük sorjában a kérdéseket.
Miért lesz hologrammos a fényezés?
Tudnod kell, hogy az autófényezés egy érzékeny felület, amit óvni ápolni kell, mert nem tart örökké. Autógyártónként eltérő vastagságúak a fényezések, de nem csak a vastagság, hanem a lakkozás keménysége is nagyban eltér még típuson belül is. A polírozás egy nagyon "finom" csiszolási eljárás. Mint ahogy korábban is írtam, sokan azt hiszik, bárkinek megy ez a dolog, de nem. Szépérzék kell hozzá, türelem, elszántság, és rengeteg idő.
A polírozás során van egy gépünk, ami lehet forgós, vagy excenteres. Van egy polírozópadunk, hozzá pedig polírozó vegyület. A polírozó vegyületekben mikroszemcsék találhatóak, amelyek mikroszkóp alatt hópehely szerűek, ezt vegyítik síkosító adalékokkal, illetve egyéb oldószerekkel vagy vízzel. Ettől persze sokkal bonyolultabb egy anyag összetétele, de próbálom érthetően megfogalmazni, mi-miért történik. Mi történik polírozáskor? A gépünkön rajta a szivacs korong, anyag a korongon van, és szépen elkezdünk dolgozni. A polírozó anyag a fényezés és a szivacs korong között "dolgozik" miközben a gép forog. Súrlódás jön létre, és a fizika törvényei alapján, ahol súrlódás van, ott hő is keletkezik. A keletkezett hő hatására, a polírozó vegyületben lévő csiszoló szemcsék "elolvadnak" amint elvégezték a dolgukat. Ez nagyon fontos, hiszen onnan tudjuk hogy dolgozott az anyag, ha a polírozás után letöröljük a felesleget, akkor látjuk a "nyomát". Ha forgós géppel dolgoztál, akkor megérkeztünk a témánkhoz, kész a hologrammos fényezés! Mi történt tehát? A rotációs, azaz forgó mozgás miatt, a polírozó anyagban lévő mikroszemcsék, folyamatosan egy irányba mozogtak, csiszolták -vagy ha úgy tetszik karcolták- a fényezést ehhez társult a kézmozgásunk amivel a gépet vezettük. Na így lehet érdekes mintákat "rajzolni" a lakkozásba. Ez egyfelől egy jelzés is, hogy az adott lakktípuson dolgozott az anyag, "meg vágta" a karcokat, igaz a nagy karcok nem látszanak, de lett egy furcsa mintázat a lakkon.
Hogyan tudom eltüntetni, mit tegyek?
Van két jó hírem, melyikel kezdjem? :) . Az első az, hogy ha nem akarsz pénzt áldozni tovább a polírozásra, vidd el egy szakemberhez, kijavítja, ha nem égetted le a lakkot az autóról.
A másik hogy nem kell félni tőle. Ahogy írtam az előbb, ez egy jelzés, hogy az anyag és a gép elvégezte a dolgát. Kell egy excenteres polírozógép, és a probléma nem lesz többé probléma. Az excenteres gép ugyanis, egy baromi jó találmány. A kézzel való körkörös törölgetést mozdulatsorát gépesítették, felgyorsítva persze, ezáltal soha nem láttot esztétikai állapotot lehet varázsolni egy fekete színű autó fényezéséből. Régen nem volt excenteres gép...hogy oldották meg? Tennéd fel a kérdést, teljesen jogosan. Régen nem voltak ilyen fényezések, és igény a tökéletes esztétikai megjelnésre...válaszolva a kérdésedre. Ahogy fejlődött az autófényezés tudománya, jöttek az excenteres gépek is. Lehet forgós polírozógéppel is hologrammentesen polírozni, de ahhoz rengeteget kell gyakorolni a használatát.
A recept tehát a következő: Kell egy excenteres polírozógép. Teljesen mindegy mekkora excentrikus lökettel, de excenteres legyen. Próbáld ki, tedd fel ugyanazt a szivacs padot, ugyanazzal a políranyaggal, végezd el a polírozást, töröld le a felületet, és nézd meg, úgy milyen. Ha mindent jól csináltál, nincs hologram. Ennyi...igen...ennyi.
Valóban csak ennyi az egész?
A hologrammot észre kell venni, ehhez pedig a legnagyobb segítség, a napsütés. A nap a legnagyobb koncentrált fényforrás. A nap a barátunk. Kegyetlenül őszinte. Ezért van jelentősége a megfelelő műhely világításnak. Ezért van sok autókozmetikában reflektor, ami kiégeti a szemed, de cserébe mindent látsz a fényezésen amit látnod kell, mert nem süt mindig a nap, kint pedig nem lehet profi munkát végezni. Egy rosszul megvilágított, garázskapun beszűrődő természetes fénnyel rendelkezű műhelyben polírozni, saját magunk átverése. Azt gondoljuk jó amit csinálunk, de ahogy kiállunk a napsütötte garázs elé, elénk tárul a kegyetlen valóság.
A hologram képződésben tehát nagy szerepet játszik a polírozó anyag, főként a "Heavy Cut" paszták. Ezek a vegyületek ugyanis képesek akár a P1000 - az 1000-es nagycságú csiszolószemcsék okozta- karcolásokat eltüntetni. Ezáltal elég nagyok a csiszolemcsék méretei, ezért lesz látványos a hologra, és ehhez társul a forgó mozgás is.
Nem kell speciális pasztákat, vagy csodaszereket venned. A hologram képződés egy folyamat, amit orvosolni kell, és ehhez a legnagyobb segtség az excenteres polírozógép. Mint pl. az Evoxa HDD15 vagy az Evoxa HDD21.
Az excenteres mozgás ugyanis más, mint a sima rotációs mozgás. Az excenteres polírozógéppel való munka során nagyon sima, és hologrammentes felület érhető el, ami gyakorlás kérdése, de mint minden más, ez is tanulható.
Ugye, hogy nem nagy dolog ez az egész? :)
CarZoneAutókozmetika, Robi