Polírozás lépésről lépésre. Hogyan csináljam? 3.rész
Az előző két részben nagy vonalakban megismerkedtünk a polírozás alapjaival, most pedig ahogy ígértük, kicsit mélyebben is fogjuk érinteni a különböző polírozó padokat, azok típusait, mi történik ha ezeket használjuk polírozás során.
A polírozó padok helyes megválasztása kulcsfontosságú a tökéletes végeredmény eléréséhez, vegyük hát sorba, milyen választék áll rendelkezésünkre polírozó padokból napjainkban.
Mielőtt belevágnánk a polírozópadok témakörébe, tudnotok kell, hogy kétféle korongtípus közül tudtok választani. Az egyik típusa a polírozókorongoknak a forgó polírozó gépekhez való padok, a másik típus az excenteres (DA) gépekhez való korong. Ezen kívül a padokat átmérő szerint is megkülönböztetjük, függően attól, hogy a polírozógépünk milyen átmérőjű tárcsával van ellátva. A polírozógépek tárcsái szabványméretek alapján készülnek, így a gépek felfogató tárcsa méretei a következők: 75mm, 125mm, 150mm (átmérő).
A forgó, másnéven rotációs polírozógépek esetén érdemes- ajánlott M14 menettel ellátott gépet vásárolni, mert ehhez a felfogató tárcsák is olcsók, noha nem kell tárcsát minden hónapban vásárolni, hiszen évekig jó szolgálatot fog tenni nekünk a munka során.
Nézzük tehát, hogy milyen polírozópadokat ismerünk:
Gyapjú polírozó padok
Szivacs Polírozó padok
Mikroszálas polírozó padok
Filc polírozó padok (üvegpolírozáshoz)
Tudnivalók a gyapjúból készült polírozó padokról
Nos, a gyapjú polírozó padokat nagyon régóta használják az autófényező iparban, illetve az autókozmetika iparágában egyaránt. A gyapjú polírozó padoknak is több féle változata van, ezek közül kiemelendő a bárány gyapjú, új-zélandi gyapjú, hibrid gyapjú (mikroszálakkal dúsított) típusok.
A gyapjú padok legfőbb ismérve, hogy viszonylag "gyorsan" nagy vágó erőt tudnak kifejteni a lakkozás polírozása során, gyorsan elérhető a lakkozás "üzemmeleg" állapota. Ami az előnye, ugyanaz a hátránya is, hiszen avatatlan kézben könnyen végzetes károkat tud okozni a fényezésen, a lakkot megégethetjük, amit csak fényezéssel lehet később javítani.
A másik dolog, amiért gyakran előkerül az autókozmetikusoknál a gyapjú pad, az pontosan az a tulajdonsága, amit fentebb említettünk, a nagy vágóerő. A megfelelő polírozó anyaggal, és polírozógéppel kombinálva, még a legkeményebb lakkrétegből is képesek leszünk viszonylag mély karcolásokat eltüntetni. Ehhez persze szükséges némi rutin a polírozás terén, így kezdőknek nem ajánlatos rögtön gyapjú padot ragadni.
A mai modern gyapjú korongok úgy vannak megtervezve, hogy hasznáalt során legyen némi hőleadásuk. A gyártók szakítottak a bumszli, sokszor túlméretes gyapjú padok gyártásával, hiszen a modern polírozógépekre nem passzolnának, és az autógyártásban jellemző egyre bonyolultabb formatervezés miatt, használhatatlanná váltak napjainkra. Változtatni kellett a polírozópadok szerkezetén a gyártóknak. A SuperShine Pads, a Super Shine polírozópadok gyártója forradalmian új megoldásokkal készült korongokat dobott a piacra, amik gyöeresen megváltoztatták a polírozás menetét, pozitív irányban persze.
A gyapjú szálakat, egy erős szivacsből készül hordozóréteghez rögzítették, ami a gyapjúkorong használatát jelentősen megkönnyítette. A szivacshordozó réteg felel a gyapjúszálak hűtéséért használat közben, így a gyapjú pad a lehető legnagyobb teljesítményt tudja nyújtani üzemi hőmérséklete, hosszú távon. Iylen nagyteljesítményű prémium gyapjú padok pl. a SuperShine NeoHybrid WoolCut, a SuperShine NeoHybrid WoolCut+, a SuperShine RedRag StiffCut polírozópadok.
Szivacskorongokról röviden, fontos tudnivalók
A szivacskorongokat keménységük szerint is megkülöndöztetik a gyártók. Ezeknél a korongoknál különböző sűrűségű habszerkezeteket használnak, ezeket különböző színekkel jelölik. A polírozás fázisaihoz igazodva, más-más keménységű szivacsot kell alkalmazni, a hozzájuk vágóerőben illő polírozó vegyülettel. Például ha karcot vagy karcokat szeretnénk eltávolítani, ott mindenképpen egy kemény (durvázó) korongot kell első lépésben a polírozógépre rakni, a hozzá passzoló pl. FX Protect Heavy Cut, vagy Herrenfahrt XCut1000 Heavy Cut pasztával.
Ezeknek a polírozópadoknak a szerkezete nagyon strapabíró habból készül. Pozitív tulajdonságként említhatő, hogy egy iylen szivacspadot, nem kell kidobni egy autó teljes polírozása után, hiszen megfelelő technikával (sűrített levegővel kifújás, kefével való tisztítás) történő tisztítás után újra hadba fogható lesz. A korongok közepén lévő lyuk nem a design miatt került a korongokra, hanem fontos szerepe van a szivacskorongok munka közben hűtésében. A gyapjú korongoknál is szó volt a hűtésről, nem véletlen, hiszen nagyon fontos, hogy ne melegedjen túl a polírozópad munka közben. Polírozás során még a legkeményebb szerkezetű szivacs pad is lágyul, ami természetes, mert a polírozás során hő keletkezik. A korongok közepén lévő lyuk, a levegő elvezetésére szolgál, így a hő a polírozógép felfogató tárcsája felé irányul, és nem a lakkozás veszi át azt. A szivacs padok keménységét jelző színek gyártónként eltérő, így mikor szivacs padokat választasz, midnig figyelmesen olvasd el a polírozópad nevét, leírását, ahol kifejtik bővebben milyen keménységű polírozópad az, amit választanál. A polírozópadok nevében mindig szerepel a Hard (kemény), Medium ( közepesen kemény), Finish (puha, befejező) kifejezés. A prémium szivacsból készült polírozó korongok közé tartozik a SuperShine Pads összes szivacskorongja, ami alapkellék a tökéletes munkához!
Mikroszálas polírozó padok tulajdonságai
A mikroszálas polírozópadok megjelenése nagy lépés volt a minőségi polírozás irányába. Sokan összekeverik a gyapjú polírozó padokkal, pedig több dologban is különböznek egymástól. Az első és legszembetűnőbb különbség a szivacshordozóra rögzített mikroszálas sűrűsége és a szálak hosszúsága. Míg a gyapjú korongok átlagosan 5-8 mm hosszú szálakból állnak (gyártónként ez eltérő lehet) úgy a mikroszálas polírozópadokat alkotó mikroszálak jóval rövidebbek. Ez több dolgot is befolyásol polírozás során. Amikor polírozunk egy gyapjú paddal, a hosszú szálak nagyobb felületet munkálnak meg egységnyi idő alatt, mivel a szálak "ráfekszenek" a felületre. A mikroszál ezzel elentétben, a rövid szálhosszúság miatt, kisebb felületen dolgoznak, ezáltal precízebb felületet ahgynak maguk után.
Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy nem tud akkorát "vágni" egy mikroszálas pad, mint egy gyapjú. Vannak természetesen kivételek, amikor ez az állítás nem állja meg a helyét, de nagy átlagban ez a jellemző. Saját tapasztalatom szerint, egy jó minőségű mikroszálas koronggal, mint pl. a SuperShine FiberPro, excenteres géppel, és FX Protect Heavy Cut pasztával kombinálva, fantasztikus korrekciót, magasfényt lehet elérni a lakkrétegen, hologrammentesen!
Ezek lennének tehát azok a polírozó padok, amelyek sűrűn előkerülnek egy-egy munka során. Persze az egyes fő korong típusokon belül is létezik több féle, de nagy újdonságot nem rejtegetnek magukban az esetleges külalak beli változtatások. Nagy meglepetéseket már kevés gyártó tudna okozni. Persze ahogy minden más iparág, az autókozmetikai termékek gyártó is törekednek arra, hogy a teermékeik ötvözzék a legmodernebb technológiát, a maximális teljesítménnyel. Ez a jövőben sem lesz másképp remélhetőleg, mert szeretjük az új dolgokat.
Hamarosan érkezünk a következő epizóddal, ahol beszélni fogok nektek a polírozás során kialakult "hologrammról", ami minden autókozmetikus rémálma. Adig is böngészd a weboldalunkat, és ha megtetszik valami ne habozz!
CarZoneAutókozmetika, Robi