Polírozás lépésről lépésre. Hogyan csináljam? 4.rész
Az előző három részben sok információt sikerült megfogalmazni, viszont a polírozás világa sokkal összetettebb, amit nem tükröz 3 blogcikk. Ezért úgy döntöttünk tovább visszük ezt a cikk sorozatot, és kivesézünk olyan dolgokat, amelyeket rendkívül fontosak, és segíteni fogják azokat, akik elakadnak a munkájuk során.
Napjainkban, a cikk írásának napján decembert írunk. Egy nagyon nehéz, akadályokkal teli éven vagyunk lassan túl. Nem alakultak jól a hazai gazdasági viszonyok, rengeteg vállalkozó arról beszél, hogy a megemelkedett rezsi költségek kitermelése egyre nagyobb kihívás elé állítja őket, és a vállalkozásukat. Nehéz időszak volt ez, mindenki számára ez nem kétséges. Azonban lehet meglepő lesz – vagy nem – hogy sokan nyitottak autókozmetikát - vállalkozást, és itt most csak az autóápolási szektort vizsgáltuk, csak erről beszélünk. Akik bele kezdenek az autóápolás világában dolgozni, hamar rájönnek, hogy vannak bőven buktatók, és megfelelő elméleti – gyakorlati tudás nélkül nem fognak labdába rúgni, munka minőséget tekintve tapasztaltabb vállalkozó társaiknál. Így egyre nagyobb érdeklődés övezi a polírozással kapcsolatos tanfolyamokat, oktatásokat. Szakmán belül nagyon vegyes vélemények vannak, az oktatásokkal kapcsolatban. Ezeket a különböző facebook csoportokban el tudjátok olvasni.
Véleményünk szerint, az oktatások, de inkább nevezzük tréningnek, nagyon fontosak. Miért is? Ha te most ismerkedsz a polírozás világával, és mondjuk eldöntötted, hogy vállalkozni akarsz, akkor ahhoz kell egy nagyon jó elméleti és gyakorlati alaptudás. Senki sem úgy születik, hogy mindent tud. DE meg lehet tanulni. Rengeteg olyan elrontott polírozással találkozunk a saját kozmetikánkban, aminél egyértelműen megállapítható, hogy ha tudta, volna mit csinál az előző „szaki”, akkor most nem kellene sok-sok munkaórát tölteni a fényezés helyre állításával.
Persze fel lehet úgy is fogni ezt a dolgot – amit sokszor hallunk – hogy: „nem baj az, legalább hozzák megint políroztatni az autót”. Ez egy nagyon rossz hozzá állás. A kóklerek azt hiszik, az ügyfél van értük. A valóság az, hogy nem. Egy igazi autót kedvelő, szerető autókozmetikus az 100%-ban az ügyfélért van, érdeke hogy az autó tulaja elégedett legyen a munkájával. Ehhez viszont az kell, hogy tudd mit-miért csinálsz. Erre kell törekedni. Ezt muszáj volt megírnom, az etikai fröccs után jöhet egy kis szakmázás…
Polírozó padok, mikor-melyik az ideális?
A kérdés nagyon jó, de nem ilyen egyszerű. Ahogy a korábbi cikkekben is kifejtettem, a polírozás egy nagyon összetett folyamat, több feltétel egyszerre történő megfelelése a kulcsa, a tökéletes polírnak. Egy jó polírozópad viszont 35%-ot ad a sikerhez. Az idei évben nagyot robbant a szakmában, a termo padok érkezése, amelyek kiváló hő elvezetéssel bírnak, így kitolják a padok tartósságát és növelik azok teljesítményét. Ilyen padok pl. a CarZone Thermo Pad Csomag polírpadjai, amelyek a német mérnökök kitartó munkájának eredménye. Az instrukciókat apadok méreteihez mi adtuk, az elvárásokat mi fogalmaztuk meg, ők pedig ezek alapján megalkották ezeket. A hosszú tesztelés után arra jutottunk, hogy kiváló ár-érték arányú polírozó pad rendszert sikerült megalkotni, velük közösen. Az utóbbi időben rengeteg autón teszteltük őket a CarPro polírozó anyagaival, a Sleeker Polírozó anyagaival, és az FX Protect polírozó anyag rendszerrel. Mindegyik vegyülettel kiválóan dolgozott, a hozzá keménységben passzoló polírozó paddal.
Arra a kérdésre, hogy mikor-melyik pad a jó, mindig az autó ad választ, amin dolgozni fogunk. A lakkréteg keménysége típusonként eltérő, így nekünk is mindig változtatni kell az alkalmazandó kombináción autónként, és sokszor egy autónál elemenként is akár. Karcálló lakkoknál érdemes gyapjú vagy mikroszálas padokkal indítani, japán puha lakkos autóknál, a szivacs korongokkal történő kezdés lesz a nyerő sok esetben. Persze kivételek mindig akadnak, de javarészt mi ezt a metodikát alkalmazzuk.
Elég egy fajta polírpaszta a polcra?
Mindig felmerül ez a kérdés, a válasz egyértelműen: NEM. Nincs olyan, hogy egy paszta minden autón ugyanolyan jó teljesítményt nyújtson. Gondol bele. Ha így lenne, minek van ennyi féle paszta a hazai vagy a nemzetközi kínálatban? Nem azért, mert unatkoznak a gyártók, hanem mert felismerték azt, hogy ahány autó, annyi féle lakkréteg állapot. A különböző gyártók évente változtatnak a fényezés technológián, amelyeket nekünk autókozmetikusoknak le kell tudni követni. Ehhez megfelelő anyagok kellenek. Egy jó tanács. Mindig legyen 3-4 féle polírozó anyag rendszer a polcodon. Ha van mihez nyúlni, mikor egy beton kemény lakkon dolgozol, az király. Ha nincs mihez nyúlni, és akkor vakarózunk mikor már nyakig benne vagyunk az autó polírozásában, annak jó vége nem lesz. Igen, pénzt kell bele tenni, de autószerelő sem tud dolgozni szerszám nélkül nem igaz?
Három féle polírozó anyag rendszer elegendő lesz kezdésnek, ami mindenképp legyen a polcodon, az a Scholl Concepts, CarPro, Fx Protect rendszerei. Ezzel a három vegyületrendszerrel nincs olyan autó, amit ne tudnál profin megcsinálni. Ha rendelkezel az alapokkal, és vannak persze jó polírpadjaid, + polírozógéped…
Személyes véleményem szerint ez a 3 rendszer a jolly joker a kezünkben, fantasztikus eredményeket lehet elérni velük. A CarPro nálunk nagyon nagy kedvenc, a ClearCut egy fantasztikus vágó paszta, a Reflect-hez pedig egyik finish anyag sem fogható. Imádjuk a Carpro rendszerét. A Scholl nálunk felső polcos termék család. Ha nagyon karcos autót kapunk, elsőnek ezekért nyúlunk a kozmetikánkban. Van miből válogatni, és ez a jó.
A következő cikkben írni fogok a polírozás során keletkező hő és a karceltávolítás kapcsolatáról, a polírozógépek helyes használatáról, és a lakktípusokról is bővebben, addig is mindenkinek jó munkát kívánunk, ha pedig a jól megérdemelt pihenéseteket töltitek, olvassátok el a korábbi cikkeinket is. Köszönjük a figyelmeteket!
CarZoneAutókozmetika, Robi