Vízköves fényezés...hogyan tovább?
Ennek a cikknek a fő témája, minden autóját szerető ember legnagyobb ellenségéről fog szólni, a vízkőről. Nos, a vízkő nem csak az autófanatikusok ellensége, hanem az autókozmetikusoké is, hiszen amit az átlag felhasználó nem tud megoldani, akkor azt majd a szakembernek kell. Bizony azért a vízkő eltávolítás, sok nehézséget okoz még a szakembereknek is, főleg akkor, ha nincsenek megfelelő szerek, eszközök, és módszerek a biztonságos eltávolításhoz. Ebben próbálunk meg nektek segíteni, ezen kis olvasmányon keresztül.
Kezdjük az elején, mi az a vízkő?
A vízkő a vízből kivált és lerakódott anyagok, főként sók összessége, amelyek szabad szemmel is látható nyomot képeznek az autó fényezésén. A vízkő kialakulásában a leggyakrabban, a kalcium- és magnézium-karbonátok játszanak szerepet. A vízkő eltávolítását el lehet végezni vegyi anyagokkal, illetve egyéb más technikákkal is, amelyeket sorba szedtük, így el tudod dönteni, hogy melyiket próbálod ki.
Hogyan tudom eltávolítani?
Kétféle autófényezést említsünk meg itt, a kezeletlen (wax és egyéb bevonat nélküli fényezés) és a kezelt (kerámia bevonattal, wax-al, vagy egyéb felületvédővel védett) lakkozást.
Azon a fényezésen, amely semmilyen védelmet nem kapott, feltehetőleg elég sok makacs vízkőfoltot fogsz tapasztalni. Ilyen esetben elsőnek érdemes vegyi anyagokkal kezdeni a vízkö eltávolítását, ha ez nem hozza meg a kívánt eredményt, akkor bizony polírozni kell a fényezést. Az sem mindegy ugyanis, hogy a vízkő képződés után, mennyi időt állt az a fényezésen. Ha fekete kocsid van, jó eséllyel nyáron szépen bele is égett a fentebb említett kálcium és magnézium karbonátok elegye. A vegyszeres tisztításhoz kiválóan alkalmas az FX Protect Water Spot Remover, és az Elite Detailer Water Spot. Mindkét termék enyhén savas kémhatású, ez a precízen beállított pH érték kell ahhoz, hogy feloldja a vízkövet a fényezésről. Bármely terméket használod is, utána zsírtalanítani kell a lakkot. Miért? Mert a vízkőoldó elvégzi a feladatát, feloldja a vízkövet, de az nem fog csak úgy "elszállni a levegőben". Oldott formában fogod húzgálni a fényezésen, amelyet csak egy pluszba beiktatott zsírtalanítási folyamattal fogsz tudni teljesen eltüntetni.
Ez a módszer a kerámia bevonattal, vagy wax-al ellátott fényezésen is biztonságosan alkalmazható. A kerámia bevonatokat ezek a termékek nem roncsolják, viszont a wax-ok nem szeretik ezeket, ezért érdemes a waxolást újra elvégezni, vízkőmentesítést követően.
Ha szerencséd van, ezzel megoldottad a vízkő eltávolítást, ha nem, akkor jöhet egy másik módszer.
Autókozmetikai gyurma, az univerzális tisztítás kulcsa!
Ha kipróbáltad a fenti szereket, de nem olyan eredményt kaptál, ami számodra megfelelő, akkor egy szinttel feljebb kell lépni, a mélytisztítás lépcsőjén. A vegyi anyagokkal történő tisztítás után, az autókozmetikai gyurma használata talán még segíthet. Ami nagyon fontos, hogy használjuk gyurma kenő spray-t, mint pl. az Elite Detailer Lubrcante Clay, vagy a Shiny Garage Smooth Clay Lube. Ezek segíteni fogják a munkádat, ad egyfajta viszkozitást a felületnek, a gyurmával történő munkához. Lecsippentesz egy 3 ujjnyi darabot, és azzal dolgozz. Ha végeztél, zsírtalaníts, és nézd meg sikerült-e javítani a helyzeten.
Ha a gyurma sem segít, jöhet a polírozás!
Ó, igen kedves olvasó, ez az amiről elsőre hallani sem akarsz. Hiszen nagyon drága egy jó polír nem igaz? Engedd meg, hogy elmondjam miért lett vízköves az autód. A válasz egyszerű. Azért, mert az egyébként is kemény magyaroszági vízzel történő mosás után, nem törölted szárazra a fényezést, vagy ha igen, nem voltál elég alapos.
Nem győzzük hangsúlyozni ügyfeleinknek, hogy a helyes autómosási technikai elsajátítása csak fél siker, a mosás befejezése nem az, amikor leöblítjük az autót. Hanem az, amikor egy minőségi szárazoló kendővel, mint pl. a Nuke Guys Gamma Dryer , makulátlanra, és cseppmentesre töröljük az autó fényezését. Ez a vízkő mentes, csillogó, csíkoktól mentes fényezés kulcsa...+ egy kis quick detailer, vagy gyors bevonat, akkor igazán profi vagy.
Szóval igen, ha a fentebb említett technikák nem hozták a kívánt eredményt, akkor marad a polírozás. Ugyanis ha ezek eddig nem oldották meg a gondot, más csodaszer sem fogja. A vízből kioldódó ásványi anyagok "belemáaródtak" a lakkrétegbe, azek eltüntetése szakértelmet, és megfelelő anyagokat, nem utolsó sorban polírozási tudást és rutint igényelnek.
Mi a helyzet az esővel?
A kérdés kiváló. Az esővíz alapvetően lágyvíz, jó esetben ásványi anyagoktól mentes. Manapság azonban megfigyelhető, hogy rengeteg porral érkezik a csapadék, amitől rettentő koszossá válik a festés, és ha nem mossuk le időben, a vízkő foltokhoz hasonló szennyeződés mintát produkál.
Összességében azt tudom tanácsolni neked, hogy szánj időt a mosás végén a szárazolásra, szerezz be egy jó kendőt erre a célra, ha még nem tetted meg, és spórold meg magadnak egy polírozás árát egy kis odafigyeléssel.
CarZoneAutókozmetika, Robi